Smoothiekulho: Kurpitsa-persimon

Posted on Posted in Aamiainen

Smoothiekulhot, ruokavalioni ehdoton ykkönen ja aamujeni pelastus! Olen aika rohkea kokeilemaan kaikkea uutta, joten blenderiin on päätynyt milloin mitäkin omituisia yhdistelmiä. Jotkut onnistuvat ja jäävät vakkariresepteiksi, jotkut taas epäonnistuvat täysin. Olen ne kyllä silloinkin vetänyt kurkusta alas kunnialla, vaikkakin vähän irvistellen. Talvi on ollut aika harmaa ja synkkä, tai ainakin täällä Turussa. Ehkä juuri siksi kaipaan välillä lisää virkeyttä ja energiaa, paljon C-vitamiinia ja värejä lautaselle. Rakastan kurpitsaa, ja syksyllä myskikurpitsojen rantauduttua kauppoihin raahaan niitä kotiin jatkuvasti. Päätin jossain kohtaa kokeilla miten kurpitsa toimisi smoothien joukossa – ja ai että se toimii täydellisesti!

Kurpitsahan on itsessään hyvin mietoa, joten se soveltuu aika monen raaka-aineen sekaan. Olen tehnyt monta kertaa nyt syksyn ja talven aikana smoothieta kurpitsasta ja persimonista, sillä ne ovat lyömätön kombo yhdessä. Ne tuovat smoothieisiin paksun, pehmeän ja täydellisen koostumuksen. Nautin smoothieni aina kulhosta lusikalla, ja siksi teen niistä mieluiten paksuja ja kuohkeita. Vetinen koostumus on helpompi juoda lasista, mutta smoothie on silloin hetkessä nielaistu. Sen sijaan kulhosta syötynä se on huomattavan nautinnollisempi ja pidempi nautinto, ja sulaa myös helpommin vatsassa.

Kurpitsa-persimonsmoothie on ihanan energinen, täyttävä ja ravitseva yhdistelmä kaikkea hyvää. Lisäpotkua tähän reseptiin tuo inkivääri sekä kaneli. Myös appelsiini ja mango toimivat kurpitsan kanssa smoothiessa, suosittelen kokeilemaan niitäkin. Valitse kaupasta myös mahdollisimman kypsä, melkein ylikypsä persimon. Mitä pehmeämpi, sitä parempi, sillä silloin hedelmäliha on täydellisen “limaista”, joka tuo samettisen koostumuksen. Jos et ole ennen ostanut kurpitsaa kaupasta, nyt on tullut aika, sillä tätä reseptiä suosittelen kokeilemaan. Kurpitsa on lisäksi helppo valmistaa, sillä riittää kun sen pesee ja kuutioi kuorineen. Kuoret pehmenevät keittäessä ja soseutuvat blenderissä helposti. Kurpitsa kannattaa kuitenkin keittää etukäteen ja jäähdyttää jääkaapissa tai pöydällä vähintään huoneenlämpöiseksi, mutta miksi resepti ei toimisi lämpimänäkin.

 

Smoothiekulho: Kurpitsa-persimon

kourallinen keitettyä myskikurpitsaa

1 kypsä persimon

1 keskikokoinen porkkana

1 tlk tuoretta inkivääriä

ripaus kanelia

loraus haluamaasi kasvimaitoa

 

  1. Pese myskikurpitsa ja paloittele se isohkoiksi kuutioiksi (kuva 1). Poista siemenet ja siemenkodan sisusta lusikalla. Keitä kuutiot isossa kattilassa, kunnes ne ovat täysin pehmeitä. Kokeile rakenne haarukalla, valuta vesi pois ja jäähdytä.
  2. Lisää iso kourallinen kurpitsaa blenderiin. Pese ja pilko persimon sekä porkkana, ja lisää ne joukkoon.
  3. Raasta inkivääristä kuorimaveitsellä lastuja haluamasi määrä. Voit käyttää tässä myös raastinta.
  4. Lisää ripaus kanelia ja loraus haluamaasi kasvimaitoa. Olen käyttänyt tässä mieluiten soijamaitoa tai Kaslinkin kauramaitoa, sillä niiden koostumus on astetta paksumpaa. Blendaa kaikki tasaiseksi ja kuohkeaksi, lisää tarvittaessa nestettä joukkoon jos koostumus tuntuu liian jämäkältä.
  5. Koristele pähkinöillä, siemenillä tai muilla haluamillasi lisukkeilla. Nauti lusikalla!

 

Kokeile ihmeessä ja kerro mitä tykkäsit!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *