Buddha Bowl & Quornia teriyaki-kastikkeessa

Posted on Posted in Arkiruoka

 

 

Täällä taas!

Jo kaksi postausta tällä viikolla, yllätin jopa itseni. Noh, kaikkea sitä ehtii tehdä, kun on maannut koko viikon kotona flunssassa. Sen takia onkin tehnyt mieli kaikkea terveellistä ja raikasta (kuten jäätelöä puoli purkkia eilen illalla), joten ostin kaupasta vähän kaikkea värikästä ja hyvää. Ajattelin mennä helpoimman kautta ja tehdä buddha bowleja, koska niihin voi laittaa ihan mitä vain mieli tekee, eikä koskaan tarvitse noudattaa tiettyä reseptiä. Tässä ei voi mennä pieleen, sillä tätä voi tuunata jatkuvasti. Kauppalistaa ei edes tarvita, sen kuin lappaa vihannesosastolla korin täyteen vähän sitä sun tätä.

Buddha bowleista innostuin kunnolla viimesyksyisen San Franciscon matkallamme. Siellä oli paljon trendikkäitä kulhoruokaa tarjoavia paikkoja, joissa sai valita kaikki ainekset erikseen ja tuunata niistä omanlaisensa annoksen. Tämä on kiva idea toteuttaa siksi myös kotona, sillä näin molemmat saavat annoksiinsa haluamiaan juttuja. Mitä värikkäämpi annos, sitä parempi.

Pohjalle voi laittaa riisiä, salaattia tai vaikkapa papupastaa. Tässä reseptissä laitoin pohjalle sekoituksen baby pinaattia sekä salaattia, sillä halusin hieman kevyemmän annoksen. Proteiiniksi paistoin quornia teriyaki-kastikkeessa ja löysin myös ensimmäistä kertaa kaupan pakastealtaasta edamamepapuja, jotka toivat kivasti lisäproteiinia annokseen herneiden kanssa. Tähän olisi sopinut hyvin jokin kastike tai hummus, mutta hyvin pärjäsi pelkällä kylmäpuristetulla rypsiöljyllä. Niin hyvää, yksinkertaista ja terveellistä.

 

Buddha Bowl & Quornia teriyaki-kastikkeessa

 

Tomaattia

Kurkkua

Paprikaa

Baby pinaattia

Kurpitsansiemeniä

Pakasteherneitä

Pakastemaissia

Edamamepapuja

Quornia

Teriyaki-kastiketta

 

  1. Pese ja paloittele ainekset ja lämmitä pakasteita hetki mikrossa.
  2. Asettele lautaselle kaikki erikseen omiin pinoihinsa, pinaatti ja salaatti pohjaksi.
  3. Kuumenna pannussa hieman öljyä. Sulata quorn-kuutioita hetki mikrossa (helpompi paistaa kuin umpijäisiä) ja heitä pannulle.
  4. Paista, kunnes quorn alkaa saada hieman väriä pintaan. Lisää 1-2 tl teriyaki-kastiketta ja sekoita kuutioihin. Paista vielä pari minuuttia miedolla lämmöllä.

 

Ihanaa viikonloppua!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *