Buddha Bowl & Quornia teriyaki-kastikkeessa

Posted on Leave a commentPosted in Arkiruoka

 

 

Täällä taas!

Jo kaksi postausta tällä viikolla, yllätin jopa itseni. Noh, kaikkea sitä ehtii tehdä, kun on maannut koko viikon kotona flunssassa. Sen takia onkin tehnyt mieli kaikkea terveellistä ja raikasta (kuten jäätelöä puoli purkkia eilen illalla), joten ostin kaupasta vähän kaikkea värikästä ja hyvää. Ajattelin mennä helpoimman kautta ja tehdä buddha bowleja, koska niihin voi laittaa ihan mitä vain mieli tekee, eikä koskaan tarvitse noudattaa tiettyä reseptiä. Tässä ei voi mennä pieleen, sillä tätä voi tuunata jatkuvasti. Kauppalistaa ei edes tarvita, sen kuin lappaa vihannesosastolla korin täyteen vähän sitä sun tätä.

Buddha bowleista innostuin kunnolla viimesyksyisen San Franciscon matkallamme. Siellä oli paljon trendikkäitä kulhoruokaa tarjoavia paikkoja, joissa sai valita kaikki ainekset erikseen ja tuunata niistä omanlaisensa annoksen. Tämä on kiva idea toteuttaa siksi myös kotona, sillä näin molemmat saavat annoksiinsa haluamiaan juttuja. Mitä värikkäämpi annos, sitä parempi.

Pohjalle voi laittaa riisiä, salaattia tai vaikkapa papupastaa. Tässä reseptissä laitoin pohjalle sekoituksen baby pinaattia sekä salaattia, sillä halusin hieman kevyemmän annoksen. Proteiiniksi paistoin quornia teriyaki-kastikkeessa ja löysin myös ensimmäistä kertaa kaupan pakastealtaasta edamamepapuja, jotka toivat kivasti lisäproteiinia annokseen herneiden kanssa. Tähän olisi sopinut hyvin jokin kastike tai hummus, mutta hyvin pärjäsi pelkällä kylmäpuristetulla rypsiöljyllä. Niin hyvää, yksinkertaista ja terveellistä.

 

Buddha Bowl & Quornia teriyaki-kastikkeessa

 

Tomaattia

Kurkkua

Paprikaa

Baby pinaattia

Kurpitsansiemeniä

Pakasteherneitä

Pakastemaissia

Edamamepapuja

Quornia

Teriyaki-kastiketta

 

  1. Pese ja paloittele ainekset ja lämmitä pakasteita hetki mikrossa.
  2. Asettele lautaselle kaikki erikseen omiin pinoihinsa, pinaatti ja salaatti pohjaksi.
  3. Kuumenna pannussa hieman öljyä. Sulata quorn-kuutioita hetki mikrossa (helpompi paistaa kuin umpijäisiä) ja heitä pannulle.
  4. Paista, kunnes quorn alkaa saada hieman väriä pintaan. Lisää 1-2 tl teriyaki-kastiketta ja sekoita kuutioihin. Paista vielä pari minuuttia miedolla lämmöllä.

 

Ihanaa viikonloppua!

Ihonhoidon tämän hetken suosikit

Posted on Leave a commentPosted in Ihonhoito

 

Aurinkoista maanantaita tyypit!

Ajattelin jakaa teille vähän juttuja viime viikolta, jotka ovat ilahduttaneet arjessani. En ole tänne vielä puhunut ihonhoitojuttuja ollenkaan, joten nyt luvassa tämän hetken suosikkejani, joita haluan suositella teille.  Olen yrittänyt mennä ihonhoidossa luonnollisempaan suuntaan ja ostanut ensimmäisiä luonnonkosmetiikan juttuja testiin. Madarat ja Mossat ovat tulleet tutuiksi, mutta nyt mennään vielä yksinkertaisempiin juttuihin. Nämä saattavat olla uusia tuttavuuksia tai vanhoja tuttuja, mutta täältä pesee.

 

Oil pulling

 

Oil pulling

Oil pulling eli öljypurskuttelu on uusi aamurituaalini. Antibakteerinen kookosöljy puhdistaa suuta sekä hampaita tehokkaasti, ehkäisee plakin ja reikien muodostumista sekä vahvistaa ikeniä. Öljypurskuttelulla on hoitavia vaikutuksia, mutta se myös vaalentaa hampaita luonnollisesti. Tästä on ilmeisen moni innostunutkin kokeilemaan öljyn vaikutuksia suunhoidossa. Nimensä mukaan öljy vetää puoleensa bakteereja ja myrkkyjä, jotka poistuvat elimistöstä, kun öljy syljetään lopuksi pois.

Vaikka kookos hampaiden valkaisijana hämmentää, ovat hyvinvointitrendit saaneet minutkin ylipuhuttua kokeilemaan. Olen aiemmin kokeillut myös luonnollista aktiivihiilijauhetta hampaiden valkaisemisessa, joka valmistetaan kookospähkinän kuoresta. Eihän tätäkään siis voinut olla testaamatta! Öljy suussa tuntui aluksi hieman ällöttävältä, mutta siihen tottuu nopeasti. Teen tämän yleensä heti herättyäni samalla kun laittaudun. Pakko kyllä sanoa näin viikon kokeilun jälkeen, että öljypurskuttelussa saattaa olla perää. Suu tuntuu sen jälkeen raikkaalta ja ihan kuin hammasrivistö loistaisi aavistuksen kirkkaampana. Say whaaat.

Miten? Ota reilu teelusikallinen kookosöljyä suuhusi ja anna sen sulaa. Purskuttele ja kauttaaltaan suussa noin 10-15 minuuttia. Huom! Ei mitään laiskaa pyörittelyä, vauhti saa olla aika reipasta. Sylkäise sen jälkeen bioroskikseen. Ei lavuaariin, sillä öljy saattaa kovettua putkissa. Huuhtele lopuksi suu vedellä.

Onko joku kokeillut tätä ennen? Aion ehdottomasti jatkaa tätä ihan puhtaasta uteliaisuudesta. Hammashygienia ei ole koskaan ollut näin puoleensavetävää.

 

Suolasaippua

 

Suolasaippua

Ihoni on yleensä ihan hyvässä kunnossa, mutta silloin kun finnit päättävät puskea, silloin ne puskevat kunnolla. Selkeästi ihoni pisti vastaan, kun toissa viikolla olin bilettämässä kahdesti ja lisäksi vedin karkkia, sipsiä ja suklaata – seuraavana päivänä naama räjähti. Noh, iho huutaa sos kun se tietää mikä on pahasta… Viesti tuli hyvin selväksi. Vähemmän jallua, enemmän lehtikaalia, tiedetään tiedetään. Kyllä sitä nyt välillä pitää silti vähän rillutella pitkin kyliä, vaikka tässä hyvinvointijutuista bloggaan. Tasapaino on se juttu, muistakaa.

Mutta siis, suolasaippua – tuo ihoni loistelias pelastaja ja epäpuhtauksien nujertaja. Kristallisuolasta valmistettava saippua sisältää ihoa hoitavia mineraaleja ja sitoo hyvin kosteutta ihoon. Se desinfioi epäpuhtauksia, kuorii hellästi, eikä sisällä mitään muuta – pelkästään kristallisuolaa. Tämä karhea möhkäle on ollut muutaman vuoden käytössä ihonhoidossani säännöllisen epäsäännöllisesti. Aina silloin kun mikään muu ei tunnu auttavan näppylöihin, haen apua suolasaippuasta. Tällä viikolla marssin Ruohonjuureen hakemaan uuden yksilön, sillä edellisellä viikolla puhjenneet finnit eivät meinaa parantua sitten millään. Ärsyttävää.

Miten? Kostuta kädet ja hiero suolasaippuaa käsiisi. Taputtele suolattuja käsiäsi kasvoihisi kevyesti, anna vaikuttaa pari minuuttia ja huuhtele. Aluksi saattaa tuntua, ettei saippuasta irtoa mitään, kyllä se suola siellä on. Kun suolan antaa vaikuttaa, suola kuivuu ihon pinnalle ohueksi kerrokseksi. Meikkejä ei tämän avulla saa puhdistettua, joten tämä soveltuu enemmänkin viimeiseksi silaukseksi kasvojen puhdistuksessa.

Ajattelin ottaa suolasaippuan nyt säännölliseen käyttöön ja katsoa miten se vaikuttaa pidemmässä käytössä. Kuuluuko tämä jonkun muun ihonhoitorutiineihin? Jos ei, niin kannattaa kokeilla!

 

Ihanaa viikkoa kaikille!

3 X PUURO

Posted on 2 CommentsPosted in Aamiainen

 

Tänään haluaisin puhua teille vähän puurosta.

Kaurapuuro on kuulunut aamiaisrutiineihini niin kauan kuin muistan. Se on terveellistä, ravitsevaa, hellii vatsaa ja pitää kylläisenä pitkään. Haluan täten ylistää tätä jumalten ruokaa ja ikuista herkkuani, joten tässä tulee nyt postaus ihan vain puurolle. Mitä minä yleensä laitan puuroon? Entä puuron päälle? Miksi puuro? No minäpä kerron.

Puuro on tylsää

Puuro tylsää? Ite oot tylsä. Voisi luulla, että olisin jo totaalisen kyllästynyt ikuiseen puuron mussuttamiseen – mutta ei! En ole. Joskus saattaa tehdä mieli enemmän smoothieta, mutta lopulta palaan aina puuroon. Tiedättekö miksi? Puuroa voi tuunata niin monella eri tavalla, että siihen on vaikea kyllästyä. Jokaisesta annoksesta tulee aina omanlaisensa makuelämys ja visuaalinen taideteos.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että mitä enemmän lisukkeita puuron päälle kasaa, sitä parempi siitä tulee. Se nyt vaan on niin. Tosin joskus ei tarvitse muuta kuin maapähkinävoita ja banaania, ja ollaan jo aika lähellä täydellisyyttä. Ne ovat aika lyömätön kombo. Usein kuitenkin kasaan niin paljon kamaa päälle, ettei itse puuroa edes näy kaikkien niiden lisukkeiden alta. Pienenä nautin puuron aina pelkän voisilmän kanssa, tai ukin omenahillolla. Ajat ovat vähän muuttuneet, sillä nyt asenne on mielummin överit kuin vajarit. (Ja överit tapahtuu usein nimenomaan sen maapähkinävoin kanssa.) Mielikuvitusta kehiin! Estetiikka on puoli ruokaa.

No mitä sinne puuroon sit pitää laittaa?

Melkein ihan mitä tahansa: marjoja, pähkinöitä, hedelmiä, jogurttia, maapähkinävoita, siemeniä, kookoslastuja, suklaata… Jopa avocadoa on tullut laitettua. Kaikki menee! Eniten pidän suolaisen ja makean yhdistelmästä. Makeutta haen marjoista ja banaanista, ja suolaisuutta esimerkiksi paahdetuista pähkinöistä tai soija/härkäpavuista. Erilaiset lisukkeet tuovat myös erilaista rakennetta ja suutuntumaa, joka on kiva lisä. Banaani on kyllä se ikuinen vakkarini, se toimii aina.

Mutta kun puuro on ällöä.

Jos pidät puuroa ällönä, limaisena, mauttomana litkuna, niin onneksi olkoon: olet valmistanut puurosi päin persettä. Tai syönyt jonkun muun päin persettä tekemää puuroa. Anna puurolle uusi mahdollisuus. Kokeile valmistaa se eri tavalla: vaihda nesteen määrää, haudutusaikaa tai niitä lisukkeita. Kokeile tuorepuuroa, pikakaurahiutaleita, eri merkin hiutaleita, mitä tahansa. Puuroa on monta tapaa valmistaa ja nauttia.

Miten valmistan puuroni?

Olen valmistanut puuroni aina mikrossa, kuten olen äidiltäni oppinut. Jossain vaiheessa innostuin enemmän tuorepuurosta, eli en kypsentänyt hiutaleita laisinkaan, vaan sekoitin kauramaidon hiutaleiden joukkoon ja annoin pehmetä muutaman minuutin ennen syömistä. Talvella on tehnyt mieli enemmän lämmintä puuroa, joten käytän hiutaleita hetken mikrossa. Haluan puuron olevan vähän kokkaremaista, ja siinä saa olla purutuntumaa. Siksi laitan vain vähän nestettä ja mikrotan hiutaleita minuutin tai pari. Parhaat hiutaleet ovat mielestäni Fazerin Alku Sadonkorjuu-puurohiutaleet, jossa on ihanasti siemeniä joukossa. Ne tuovat kivaa rakennetta. Nesteeksi puuroon sopii mikä tahansa kasvimaito, erityisesti Kaslinkin kauramaito on ihanan paksua koostumukseltaan.

En oikeastaan ikinä mittaa puuroaineksia, heitän vain kulhoon kaiken ja sekoitan. Resepti menee ehkä suunnilleen näin:

 

Jeminan kaurapuuro-ohje:

1,5 dl isoja kaurahiutaleita

1,5-2 dl kasvimaitoa

1 rkl pellavansiemenrouhetta

1/2 tl kardemummaa

1/2 tl kanelia

 

  1. Kaada kaurahiutaleet haluamasi kokoiseen kulhoon.
  2. Lisää pellevansiemenrouhe, kardemumma sekä kaneli ja sekoita hiutaleiden joukkoon.
  3. Lisää kasvimaitoa sen verran, että maito juuri ja juuri kastelee kaikki hiutaleet, mutta hiutaleet eivät ui nesteessä.
  4. Heitä mikroon 1-2 minuutiksi ja sekoita lusikalla. Koostumuksen kuuluu olla hieman jämäkkää ja paksua.

 

Puuro on siis valmis! Sitten päästään parhaaseen osuuteen, eli lisukkeiden ihmeelliseen maailmaan. Kerää inspiraatiota vaikka näistä kolmesta eri puurosta:

 

Banaania

Maapähkinävoita

Seesaminsiemeniä

Chiansiemeniä

Vadelmia

Murskattua hapankorppua

Yosan Metsämarja-kauravälipalaa

Paahdettuja soijapapuja

Alpron Go On -proteiinirahkaa

Kurpitsansiemeniä

Chiansiemeniä

Seesaminsiemeniä

Vadelmia

Banaania

Pähkinöitä

Paahdettuja härkäpapuja

Mustikoita

Joskus tuntuu, että samat lisukkeet pyörivät kuukaudesta toiseen, sitten saatan yllättäen innostua jostain uudesta. Vinkkejä otetaan siis myös vastaan! Onko siellä muita puurofaneja? (Montakohan kertaa tässä postauksessa toistuu sana “puuro.” En uskalla edes laskea.)

Ihanaa viikonloppua!